Neversea, Ed Sheeran, Electric Castle, Bon Jovi și The Cure au adunat câteva sute de mii de oameni, iar așteptările sunt la fel de mari pentru Untold, AfterHills, George Enescu și concertul Metallica. Au participat 240.000 de spectatori la Neversea, peste 200.000 la Electric Castle, 60.000 la Bon Jovi.
Dincolo de biletele vândute, business-ul de festival înseamnă zeci de milioane de lei încasări din servicii, de la mâncare și băuturi la transport, turism, produse promoționale și afaceri conexe.
Potrivit studiului realizat de firma de consultanță, afacerile din acest sector au atins, anul trecut, nivelul de 472,6 milioane de lei, cu peste 80 de milioane de lei peste rezultatele din 2017.
Față de anul de referință 2010, evoluția business-ului este una spectaculoasă. ,,În 2010, cele 366 de companii din acest sector, ce includ organizarea si logistica necesară, raportau afaceri de 77.945.890 lei. Pe fondul dezvoltării sectorului, numărul firmelor a crescut, de asemenea, substanțial, ajungând la 1.196 de firme în 2017 și la 1.238 de companii în 2018””, arată analiza.
Profesionalizarea business-ului, dezvoltarea unor soluții inovatoare de marketing și vânzări au determinat o optimizare semnificativă a cheltuielilor cu organizarea evenimentelor, dovadă avansul semnificativ al profitului la nivelul pieței, de la 5,8 mil. lei în 2010, la 62,2 mil.lei în 2017 respectiv 87,9 mil.lei în 2018.
Untold SRL continuă să fie principalul jucător, cu afaceri de 68,3 mil. lei în 2018, în creștere cu peste 9 milioane de lei față de anul precedent. Organizatorul festivalului Untold din Cluj-Napoca a încheiat anul trecut cu un profit de 7 milioane de lei, aproape dublu față de cel din anul 2017. Pe locul secund în topul companiilor din piața de entertainment s-a clasat, la fel ca în 2017, firma GLOBAL RECORDS SRL din Constanța, cu afaceri de 45,8 mil.lei în 2018, în creștere cu 13 mil.lei față de 2017, și cu un profit de 3,7 mil.lei. Clasamentul este completat de o altă firmă clujeană, FESTIVAL TICKETS MANAGEMENT SRL, cu afaceri de 26,9 mil.lei și un profit de 2,3 mil.lei în 2018. Pe fondul creșterii popularității festivalului Neversea din Constanța, afacerile companiei organizatoare, Neversea SRL Cluj, au crescut față de 2017 cu 7,4 milioane de lei, atingând nivelul de 25,2 mil.lei în 2018.
Împreună, cele 1238 de firme din acest sector angajau, în 2018, 924 de angajați, față de 885 de angajați în 2017. ,,Numărul mic de angajați se explică prin faptul că multe dintre evenimente se bazează pe voluntari și pe externalizarea unor servicii către alte companii””, arată analiza.
Piața de entertainment din România are un potențial semnificativ de creștere în viitor, afirmă analiștii. ,,Noile generații sunt mult mai atrase de astfel de evenimente, de cultura occidentală în care asemenea festivaluri se află în prim-plan. Ultra Music Festival reprezintă, la nivel internațional, un etalon în materie, un business care, în ultimii 20 de ani, s-a extins în toată lumea, cu evenimente cu sute de mii de oameni. Untold, Neversea dar și Festivalul George Enescu au dovedit că și în România pot avea loc festivaluri de amploare, bineînțeles pe fondul creșterii puterii de cumpărare a românilor. Avem deja un calendar de evenimente de ținută care, dincolo de publicul autohton, atrage tot mai mulți străini, astfel că, pe lângă business-ul în sine, România câștigă și la capitolul turism””, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Potrivit analizei Frames, pe fondul investițiilor în acest sector (logistică, concerte, festivaluri etc.) și extinderii plajei de clienți (spectatori), nu este exclus ca, în orizonul 2021-2022, piața de entertainment din România să atingă nivelul de 1 miliard de lei.